Oyunİnceleme

Mosaic İncelemesi

Mosaic, yaklaşık 3 saat süren hikaye anlatımı odaklı güzel bir yürüme simülasyonu. Bu incelememizde Mosaic oyununu farklı yönlerden ele alıp sizler için inceledik. Mosaic; Steam, Playstation, Xbox, Nintendo Switch ve iPhone üzerinden oynanabilir.

Mosaic nasıl bir oyun?

Bu inceleme hayatımda yaptığım en zor oyun incelemesi olabilir. Çünkü incelediğim şey çok iyi bir oyun ama aynı zamanda da ne kadar “oyun” tartışılır. O yüzden net bir şey demek çok zor. Mosaic, oynanışı dışında her yönüyle müthiş bir oyun. Hatta oyuna bayıldım diyebilirim ama tavsiye edip etmemek konusunda kararsızım çünkü herkese hitap etmeyecek bir tarza sahip. O yüzden incelemeyi sonuna kadar okumanızı tavsiye ederim.

Hikaye

Hikaye ile başlayalım. Her gün aynı şekilde uyanıp aynı şekilde işe gidip aynı şekilde gününü depresif bitiren bir karakteri oynuyoruz. Kendisi yeterince uyumuyor, yeterince düşünemiyor, yeterince yaşamıyor, bir yerden tanıdık geldi mi? Sadece karakteristiği değil karakterin görünümü bile Fight Club’taki “The Narrator” ile aynı. Hikaye beni oldukça tatmin etti. Hatta oyun değil de animasyon olarak çıksaydı çok rahat isim yapabilirdi.

Hikaye anlatımı için çok uğraşmıyorlar klasik indie/platform tarzı görsellerle anlatım yapılıyor. Buna ek olarak ufak diyaloglar, SMS mesajları, reklamlar ve telefon uygulamalarıyla anlatım pekiştiriliyor. Oyunun hikayesi de hikaye anlatımı da çok üst seviyede. Karakterin yaşadığı zorlukları da oyunun geçtiği o depresif dünyayı da çok güzel bir şekilde gözler önüne seriyor.

Sesler ve Görsellik

Oyunda karakter seslendirmesi veya sesli bir anlatım yok. Zaten çok fazla diyalog da yok ama olanların çevirisi güzel. Çevirisi olması sayesinde yabancı dil sıkıntısı olanlara da hitap ediyor. Müzikler ise güzel, birer başyapıt değiller ama oldukça güzel ve yeterli düzeydeler. Yerine göre yükselen müzikleri oyunu oynarken daha da içine girmenize imkan sağlıyor.

Görsellik, atmosfer ve sembolik anlatım ise çok çok iyi. Biraz Entel Feridunluk yaptıracak düzeyde sembolik anlatım var. Hikaye anlatımını görseller üzerinden anlatan oyunlar için görseller ve detaylar üzerinden anlatım yapmak çok önemlidir. Bu konuda en iyi olan oyunlar bile oyuncuya, hikayeyi tam olarak aktaramaz. Mosaic ise bu konuda gördüğüm en başarılı anlatımlardan birini ortaya koymuş

Oynanış

Peki neyi kötü derseniz, oynanışı kötü. Bu oyundan elbette bir Limbo veya Inside oynanışı beklemek doğru olmaz çünkü oyunun odağı o değil. Ancak bu oyundan önce oynadığım Florence ile kıyaslarsak arada ciddi farklar olduğunu söyleyebilirim. Florence da Mosaic gibi hikaye anlatımıyla öne çıkan bir oyun. Florence’ta oyunun az sayıda olan etkileşimleri hikayeye harika bir şekilde yedirilmişken, Mosaic bu konuda zayıf bir yürüme simülasyonu olarak kalıyor. Oyunda tek yaptığımız şey karakteri sağa sola götürmek ve bir yerlere tıklamak. Etkileşimin az olmasının yanı sıra, etkileşim anlamlı da değil. Oyunda günlük işimiz olan bir mini oyun var ama onu da mantığını tam öğrenmeden bile yapabiliyorsunuz. Mantığını öğrenince keyifli ama oyun sizi öğrenmeye itmiyor, kötü oynayarak bile bölümleri geçiyorsunuz.

Bu oyunu oynamak ile izlemek arasında %1 fark anca vardır. Ve bence bu iyi bir oyun tasarımı değil. Mosaic, anlatmak istediği mesajı, dahil olduğu oyun türü içinde en iyi yansıtan birkaç oyundan birisidir. Zaten oyunun arkasında bir film ekibi var gerçekten iyi iş başarmışlar. Ama bir oyun oynarken mesajı sadece görseller üzerinden değil, oynanış üzerinden de yansıtmasını bekleriz. Bir market arabası düşünün ve 3 tane tekeri mükemmel çalışıyor ancak kalan son teker ise sorunlu. İşte Mosaic de böyle bir oyun, oynanış dışındaki tekerler harika çalışıyor ama oynanış tekeri ise sorunlu. Peki bu durum market arabasının işini görmesine engel mi, bence değil. Eğer yüklerinizi kalan 3 teker üzerine yoğunlaştırırsanız kalan tekerin yükü azalacaktır ve market arabası işiniz görecektir.

Sonuç

Peki tavsiye eder miyim? Ederim ama bu yazdıklarımı okuyup benim için yeterli diyenlere tavsiye ederim. Benim için o kalan 3 teker yeterli ve daha önemli diyenlere tavsiye ederim. Oynanışı çok zayıf olsa da benim için güzel bir deneyim oldu. Ama “benim için etkileşim çok önemli” derseniz en azından izlemenizi öneririm. 3 saatlik az etkileşimli bir oyun için 20 lira gözünüze çok gelebilir hak veririm o yüzden izlemek de bir seçenek.

Oyun incelemelerimizden haberdar olmak için Steam Küratör hesabımızı takip etmek istersiniz buradan ulaşabilirsiniz.

Mosaic

Hikaye - 9
Ses ve Görsellik - 8
Oynanış - 6

7.7

Harika bir yapım

Film gibi oyun ama biraz fazla "film gibi" olmuş. Bir oyun için etkileşimi çok düşük kalmış ama onun dışında harika bir yapım.

Düşüncelerini bizimle paylaş! ✍️

Başa dön tuşu